Konsep Transformasi
Definisi transformasi menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2007) membawa maksud perubahan bentuk seperti sifat, rupa dan keadaan
atau dengan erti kata lain transformasi merupakan satu perubahan daripada
keadaan sedia ada kepada satu dimensi lain bertujuan untuk mengubah bentuk
sesuatu kepada yang lebih baik bagi meningkatkan kualiti dan pencapaian
(Artikel Pendidikan: Utusan Malaysia). Ringkasnya, transformasi juga lebih
mudah difahami sebagai satu bentuk perubahan ke arah kebaikan.
Terdapat pelbagai pendapat yang
dikemukakan oleh tokoh yang berkait rapat dengan istilah transformasi atau
perubahan. Istilah perubahan menurut Stoner (1989) di dalam Aini Hayati Mohamed
(2001) mentakrifkan perubahan sebagai proses transformasi yang berlaku kepada
organisasi sama ada dirancang ataupun tidak. Manakala menurut Jaafar Muhammad
(1999) perubahan diperkenalkan hasil daripada pengubahsuaian kelakuan yang
lepas menyesuaikan dengan situasi baru.
Antara pendapat lain berkenaan transformasi ialah sebagaimana yang dikemukakan
oleh Mumtaz Began dan rakan-rakan (2002) yang melihat perubahan sebagai suatu
bentuk peralihan daripada satu dimensi yang dapat diramalkan kepada dimensi
yang lebih baik atau lebih sesuai dengan persekitaran sesuatu masyarakat.
Perubahan yang berlaku ini juga mungkin merangkumi pelbagai aspek penting.
2.2 Konsep Kurikulum
Kurikulum pada dasarnya berasal
daripada perkataan curere yang merupakan perkataan latin yang membawa
maksud jejak atau laluan. Selain itu, kurikulum dalam bahasa inggeris memberi
maksud jelmaan. Kamus Dewan Edisi Keempat (2007) mentakrifkan kurikulum sebagai
skop dan isi kandungan sesuatu mata pelajaran di sekolah, senarai kesemua mata
pelajaran (kursus pengajian) di sekolah dan institusi pendidikan.
Terdapat pelbagai definisi terhadap istilah kurikulum yang dinyatakan oleh
pakar-pakar dan pengkaji. Sesetengah pengkaji berpendapat kurikulum merupakan
satu pengalaman. Menurut Neagly dan Evans dalam Kamaruddin Hj. Husin dan
rakan-rakan (2004) kurikulum ialah semua pengalaman yang dirancang dan
dikemukakan oleh pihak sekolah yang bertujuan untuk membimbing murid memperoleh
hasil pembelajaran yang telah ditetapkan mengikut keupayaan masing-masing.
Menurut
pendapat Ishak Ramly (2003), kurikulum merangkumi semua pengalaman yang
didapati di dalam dan di luar sekolah dan perkara yang diajarkan di sekolah dan
bilik darjah. Beliau turut mengelaskan kurikulum kepada tiga bahagian iaitu
kurikulum sebagai program yang dirancang dan dilaksanakan di sekolah, kurikulum
sebagai program yang dirancang dan dilaksanakan secara praktikal di dalam kelas
serta kurikulum adalah pengisian sepanjang hayat bagi membudayakan ilmu dan
pengalaman individu ataupun berkumpulan.
Kurikulum
juga turut dinyatakan sebagai pelajaran yang formal dan pelajaran yang tidak
formal oleh Hargreaves dalam Hansen et al. (2002). Pelajaran formal merangkumi
kurikulum yang telah ditetapkan matlamat serta rancangan oleh kementerian,
kurikulum yang dilaksanakan (berkaitan dengan cara bagaimana guru
menterjemahkan kurikulum yang dihasratkan kepada amalan, aktiviti dan susunan)
dan kurikulum yang tercapai atau yang diterima, yakni apa yang pelajar
sebenarnya capai melalui pengalaman pendidikan. Manakala pelajaran yang tidak
formal merujuk kepada kurikulum terpendam yakni pendidikan secara tidak
langsung yang berlaku apabila belajar mengenai kuasa, pujian dan manusia.
Rumusannya,
tafsiran kurikulum merangkumi skop yang sangat luas berdasarkan kepelbagaian
definisi yang telah dinyatakan. Kurikulum merangkumi kesemua aspek pengalaman
pembelajaran yang diperolehi oleh murid secara formal atau tidak formal dan
memberi kesan terhadap perkembangan jasmani, emosi, rohani, sosial dan intelek
setiap murid.
No comments:
Post a Comment